Annonse ↓

Annonse

Annonse ↓

Annonse

30 år med tohjulinger


Skrevet av: Arne Lunde
Del på Facebook Del på Twitter Del på Google+

Publisert: 20.04.2017. Sist endret: 20.04.2017 12:40:42


Berit Risvand selger motorsykler fra et ganske bortgjemt sted på Sødal. Det har vist seg å være liv laga i 30 år.


SØDAL: - Det er helt ok å være her, jeg lengter ikke til Sørlandsparken, altså, forsikrer Berit Risvand. Hun har bevilget seg en aldri så liten pause i hektiske forberedelser til jubileumsmarkeringen som gikk for seg uka før påske.
- Du ser, det er ikke impulskjøp det dreier seg om for de som tenker på å anskaffe motorsykkel. Da trenger du ikke beliggenhet verken i Kvadraturen eller på Sørlandssenteret. De som er ute etter motorsykkel vet om oss uansett, forsikrer hun. Og minner samtidig om at plasseringen på Sødal er sentral nok, noen få kilometer utenfor bykjernen.
Huset, som gir tilsammen 500 kvadratmeter boltreplass, er fylt opp med skinnende blanke tohjulinger tett i tett. MC-folket værer vår i lufta og mange er i handlehumør. Da gjelder det å være godt forberedt med etterspurte varer på lager. Verkstedtjenester og klargjøring er også en viktig del av bildet i oppkjøringen til sykkelsesongen. For Berit og hennes mannlige medarbeidere har døgnet ikke nok timer.

MED FRA STARTEN

Berit Risvand har vært med helt fra starten i 1987, da som ansatt og med ansvar for regnskapene. I 1989 overtok hun hele virksomheten.
- Det var nedgangstider den gang, men da tenkte jeg; det kan bare gå en vei når markedet er langt nede. Og det stemte jo. Det har aldri vært noen gullgruve, dette her, at vi fem som jobber her. Har en trivelig hverdag og en grei lønn, påpeker hun. Berit står selv på lønningslista siden virksomheten er organisert som et AS.
- Hvordan merket dere finanskrisen for noen år tilbake?
- Vi merket den, ja, det ble tøffere tider for de fleste, tror jeg. Men det førte også til noe positivt for oss. Vi opplevde at mange kvittet seg med bil nummer to i familien, og kjøpte en tohjuling i stedet. De fant vel ut at det var penger å spare på det - gratis i bomringen på vei til og fra jobb, ingen utgifter til parkering, og til og med mulighet for å kjøre i kollektivfeltet når det køet seg som verst, smiler hun.

Gyldne tider: Kristian Østbye er salgssjef for Kawasaki i Norge og han har grunn til å smile: -Totalsalget av tunge sykler økte med 45 prosent fra 2014 til 2015 på grunn av avgiftslette, noe som gjorde at gjennomsnittsprisen gikk ned med 30.000 kroner, påpeker han.


MC FOR ALLE

- Hvem er den typiske MC-kunden?
- Det er en godt voksen mann, eller kvinne, ja, for damene har kommet med for alvor de senere år, understreker Berit, og fortsetter:
- Barna er gjerne ute av redet, det er vel egentlig litt for egoistisk å drive med MC så lenge barna er små, tenker jeg.
- Det er folk fra alle samfunnslag, fra direktører og nedover, det er fullt akseptert å kjøre tung motorsykkel for alle i dag. Så er det noe med fellesskapet innen MC-miljøet, det tror jeg er noe av det viktigste, faktisk. Gjennom sesongen er det en rekke arrangementer og fellesturer, og det er noe for enhver smak, påpeker Berit.
- Mange forbinder MC med fartsuhyrer og villmannskjøring?
- Det stemmer ikke, i det store og hele. Her snakker vi om fornuftige, ofte godt voksne mennesker, som har funnet gleden ved å cruise på landeveien, og svært ofte i fellesskap med likesinnede. Vi hadde en periode på 90-tallet da mange gikk for racingsykler. Det er over, nå er det cruising som gjelder, der du sitter godt oppreist på sykkelen, i stedet for flatt over styret, sier hun.

STORE PÅ TILBEHØR

Foruten tunge og lette motorsykler, hovedsakelig av merkene Kawasaki og KTM, utgjør tilbehøret en stor del av omsetningen.
- En tredjedel, faktisk, av en årsomsetning i 2016 på 11 millioner. Vi er store på tilbehør. Jakker, dresser, hjelmer, hansker, det er mye som hører naturlig med for de som skal begi seg ut på to hjul, forklarer Berit, som også merker konkurransen fra netthandel.
- Det er kanskje ikke det gunstigste å handle slikt på nett når krav til passform er viktig. Så opplever vi da også at noen kommer innom for å prøve varene, for så å bestille dem på nettet etterpå, sukker hun.
- Du selv da, er du ivrig MC-kjører?
- Jeg har lappen for tung sykkel, men den lille fritiden jeg har vil jeg prøve å bruke på noe helt annet. Jeg kan nesten ikke huske sist jeg kjørte på fritiden. En periode kjørte jeg til og fra jobb da jeg bodde i Vågsbygd. Nå har jeg flyttet til Gimlevang og kan gå til jobb, så dermed blir det lite aktuelt å kjøre MC, smiler Risvand som ikke har tenkt å gi seg med å selge tohjulinger på Sødal med det første.



Mange fristelser: Ray Bøe er veteran på MC og er en trofast kunde hos Berit Risvand.- Jeg tenker litt på å bytte inn Kawasakien jeg kjører i dag med en KTM, forteller han.

VÅRLØSNING

Motorsyklisten markerte de 30 årene på Sødal med både pølser, brus og kaffe uka før påske.
Det er sen ettermiddag, sola har tittet frem og asfalten tørket opp, med andre ord; alt ligger til rette for å prøvekjøre nye skinnende sykler. Og MC-folket er ikke vonde å be, årets nyheter har utvilsomt en tiltrekkende effekt på entusiastene.
- Jeg har kjørt MC siden jeg var en neve stor. Min første sykkel var en Suzuki som jeg kjøpte på 60-tallet, forteller Ray Bøe.
- Så lenge du klarer å bøye leddene er det gøy med MC, smiler Bøe som kjører en Kawasaki 650. Men det er alltid spennende å prøve noe nytt:
- Jeg tenker litt på å bytte Kawasakien i en KTM, det er noe med sittestillingen som passer bedre på den, vi får se, smiler han der han vandrer mellom nypolerte tohjulinger.
Denne dagen er det Kawasaki som spiller hovedrollen. Berit Risvand har fått besøk av Kristian Østbye, som er salgssjef for merket i Norge, og i traileren har han med seg et pent knippe knall grønne sykler. Grønt er signaturfargen til Kawasaki.
- Jeg har handlet med Berit i mange år, og det er alltid hyggelig å komme innom på vår årvisse turné om våren, forteller han. Sykler i prisleie 100.000-150.000 kroner er de mest etterspurte, da er det snakk om sykler med 600 til 800 kubikk
- Er det gode tider for bransjen?
- Totalmarkedet har økt veldig, fra 2014 til 2015 med 45 prosent, faktisk. Det skyldtes hovedsakelig avgiftslette som gjorde syklene 30.000 kroner billigere i snitt. Det er klart at slike endringer virker inn på kjøpelysten, samtidig er det en fordel at du kan kjøre gratis i bomringen og dessuten bruke kollektivfeltene. Alt i alt er Norge et MC-vennlig land, sier Østbye.

Del på Facebook Del på Twitter Del på Google+