Annonse ↓

Annonse

Annonse ↓

Annonse

Snappet seg til suksess

HAR OVER EN MILLION VIEWS PÅ SNAPCHAT DAGLIG, OG JOBBER BLANT ANNET FOR WALT DISNEY:


Heidi Ditlefsen
Skrevet av: Heidi Ditlefsen
Del på Facebook Del på Twitter Del på Google+

Publisert: 18.05.2017. Sist endret: 18.05.2017 11:16:40


Kristiansander Geir Ove Pedersen, bedre kjent som Geeohsnap, er en av verdens mest populære snapchattere. Det er ikke få bilder som har blitt tatt av intetanende medborgere i Markens de siste årene.


KVADRATUREN: - Jeg har ett formål og det er å glede andre mennesker. Jeg vil inspirere, overraske og få folk til å smile, sier Geir Ove Pedersen (35) fra Vågsbygd.
Han tror nettopp denne tankegangen er grunnen til den enorme suksessen han har opplevd de siste årene. Hver eneste dag har han over én million visninger fra hele verden på snapchat-kontoen Geeohsnap.
Solbrillene og lua er på der han sitter i sola på utekafé i hjembyen. Når de to elementene er på plass er han Geeohsnap. Hvis navnet høres ukjent ut, kan det opplyses om at han de siste par årene har vært en av verdens mest populære snapchattere. Geir Ove er kjent blant annet for sitt «The Random People»-prosjekt. Her tar han bilder av tilfeldige folk på gata og skaper morsomme historier ved å illustrere bildene i etterkant. Deretter legges bildene ut på Snapchat og Instagram, hvor han har 46.000 følgere.

FØLER SEG HELDIG

Kristiansanderen er svært bevisst på å anonymisere alle han tar bilde av. De blir gjerne sladdet ved å få en svær lue på hodet. Han har ennå ikke opplevd at noen reagerer negativt på å bli tatt bilde av.
- Hvis noen hadde kjent seg igjen og klaget til meg, hadde jeg slettet bildet umiddelbart, forsikrer han.
Nå lever han av å være kreativ på heltid. På kundelisten de siste årene står blant annet giganter som Walt Disney, Nike, Starbucks, Gucci, Air France og Red Bull. Han lager innholdsmarkedsføring som ikke skal oppleves som reklame. Det er mye smil og humor involvert.
- Jeg må innimellom klype meg selv i armen for å skjønne at dette er jobben min. Jeg føler meg veldig heldig som har skapt min egen arbeidsplass og kan leve av å være kreativ, sier 35-åringen som er utdannet illustratør og grafisk designer. 




STARTET PÅ FLYPLASSEN

Det hele starten høsten 2014. Sammen med kona satt han på Flesland og ventet på flyet hjem til Kristiansand. Det var forsinket og Geir Ove så at mannen som satt ved siden av dem, ble fryktelig oppgitt. «Han der vil heller være et annet sted» tenkte kristiansanderen og så plutselig for seg mannen på vei til månen i et romskip. Han tok et snikbilde av mannen, illustrerte det og sendte det til de da ti vennene han hadde på Snapchat. Responsen var overveldende positiv og han ble inspirert til å fortsette. Samme høst fikk en artikkel han skrev om «Random People» -prosjektet mye oppmerksomhet på boredpanda.com, et ledende nettforum for foto og kreativitet. Da tok det helt av.
- Artikkelen ble oversatt til flere språk og jeg fikk plutselig snaps fra Brasil, Spania og en haug med andre land. Faktisk kunne jeg nesten se hvordan artikkelen spredde seg viralt rundt i verden. Jeg ble også intervjuet av flere internasjonale magasiner, forteller han.
Noen måneder senere fikk han en mail fra markedsdirektøren i Walt Disney som ønsket å samarbeide med ham. Deretter har den ene kunden etter den andre kommet til. 




FIKK KREFT

I fjor høst fikk Geir Ove Pedersen en lite hyggelig beskjed: Han hadde fått kreft. Etter både operasjon og cellegiftkur vil han få svar på om kreften er borte om et par uker. I tillegg til støtten fra de hjemme har jobben betydd mye for å få noe annet å tenke på.
- Jeg gravde meg nok litt ned i jobb for å få noe annet å tenke på. Nå har jeg forberedt meg mentalt på dårlig nyheter 1. juni, selv om de sier det ser bra ut. Jeg tror det er lurt å være forberedt på begge svarene. Hvis ikke kreften er borte, må jeg kanskje opereres på nytt, sier han.
Heldigvis er han født med et lyst og positivt sinn.
- Folk rundt meg tok det nok tyngre enn det jeg selv gjorde. Selv graver jeg meg aldri ned, det hjelper ingenting.

TAKKET NEI TIL 200.000 KRONER

Nylig ble Geir Ove tilknyttet United Influencers som den første snapchatteren noen sinne. De har blant annet profilerte bloggere som Caroline Berg Eriksen, Komikerfrue og Linni Meister «i stallen».
- Sammen med United Influencers vil jeg ta kreativ storytelling til nye høyder i Norden. Min tyngde ligger i å lage kreative historier som fanger både oppmerksomhet og fokuset til folkene man skal nå ut til, sier han om den nye jobben.
Han er bevisst påvirkningskraften han har, og sier ikke ja takk til hva som helst. I fjor takket han for eksempel nei til en jobb for et alkoholmerke, selv om han ville fått 200.000 kroner for jobben.
- Jeg har mange unge følgere og alkohol er ikke noe jeg vil at merkevaren min skal forbindes med.




KRUSEDULLER MED PAPPA

Han er født og oppvokst i Vågsbygd, og har alltid vært kreativt anlagt. Han elsket å tegne som liten og husker godt at han og faren hadde en tegne-lek sammen. Den innebar at faren tegnet en krusedull på et ark og ba sønnen fullføre tegningen.
- Det er en flott måte å fremme barns kreativitet på. Pappa så nok at dette var noe jeg likte veldig godt, sier Geir Ove som selv er pappa til Sebastian på sju og Serine på to.
Suksessen de siste årene innebærer en del reising. Blant annet var han to turer i Los Angeles i fjor og denne uka reiser han til Amsterdam. Der skal han gjøre en kampanje for Red Bull.
- Jeg prøver å begrense reisingen på grunn av familien hjemme. Dette hadde ikke gått uten solid støtte fra kona. Hun er en bauta, skryter Geir Ove Pedersen. 




Del på Facebook Del på Twitter Del på Google+

 
 
 
 

Annonse ↓

Annonse