Annonse ↓

Annonse

Annonse ↓

Annonse

Måtte lære seg å rappe

HIPHOP-MUSIKALEN «SULT1» HAR URPREMIERE PÅ KILDEN:


Heidi Ditlefsen
Skrevet av: Heidi Ditlefsen
Del på Facebook Del på Twitter Del på Google+

Publisert: 02.11.2017. Sist endret: 02.11.2017 09:57:05


Skuespiller Ina Maria Brekke er glad for at sosiale medier ikke var en del av hennes ungdomstid. Rapping derimot kunne hun gjerne ha lært seg tidligere.


KILDEN: - Ja, jeg har jo skjønt mye nå. Jeg kan vel ikke si noe annet enn at jeg har blitt god?
Kilden-skuespiller Ina Maria Brekke (31) halvveis spør, halvveis konstaterer der hun sitter i intimscenens foaje på Kilden. Joda, etter å ha rappet i et halvt år begynner hun selvsagt å få dreisen på det. Etter den intensive treningen (hun satte seg som mål å øve to timer hver dag) hører hun nå på rappere med stor beundring.
- Jeg har fått en enorm respekt for uttrykksformen og er faktisk litt irritert for at jeg ikke hadde den samme respekten tidligere. Å lære seg å rappe har vært utrolig spennende og tidvis veldig frustrerende. Læringskurven har vært bratt, innrømmer Ina Maria Brekke.
Nå er det ganske nøyaktig en uke til urpremieren på den nyskapende hiphop-musikalen «Sult1» på Kilden. Musikalen er kraftig inspirert av Knut Hamsuns klassiker Sult fra 1890. Flere av møtene fra boka er med i stykket hvor Ina Maria spiller hovedrollen som den usikre 20-åringen Sara. Hun har psykiske problemer og en egen videoblogg hvor fasaden utad etter hvert blir det viktigste.
- «Sult1» er helt klart det gøyeste og mest utfordrende jeg noen gang har gjort. Det er en gavepakke for en skuespiller å spille en slik karakter som Sara. Også har det vært veldig gøy å være med å finne det musikalske uttrykket sammen med komponistene, sier hun.
Komponistene hun sikter til er Geir Zahl fra Kaizers Orchestra og Simen Solli Schøien, som blant annet har produsert Paperboys. 


PÅ SCENEN: Ina Maria Brekke i rollen som Sara på scenen og i full gang med rappingen. Her spiller hun mot Ulrik Waarli Grimstad som også har en rolle i musikalen. I bakgrunnen sitter skuespiller Steffen Mulder.

HVA HIGER JEG ETTER?

- Et sentralt spørsmål i musikalen er «hvordan bli lykkelig når du har alt?» Vi får dekket alle primærbehovene våre, men likevel får vi aldri nok. Vi higer hele tiden etter mer. Hva skal til før vi blir fornøyd? Ina Maria Brekke ser spørrende ut i rommet.
Hun tenker ofte på ungdom som i dag får høre mantraet om at de kan bli hva de vil så lenge de jobber hardt nok. Det var også noe hun selv fikk høre da hun var mindre.
- Dette kan være en tung byrde å bære. For da finnes det ingen unnskyldning for å ikke bli noe stort. Dette er også noe Sara har med seg. Selv kan jeg også kjenne meg igjen i henne.
- På hvilken måte da?
- Jeg spør ofte meg selv: Hva higer jeg etter? Hva drømmer jeg egentlig om? Så langt har en enormt stor del av livet og hverdagen min blitt brukt til å utvikle meg som skuespiller. Personlig gir det meg en drivkraft som jeg er glad for at jeg har. Hadde jeg ikke hatt den drivkraften i meg, ville jeg aldri ha kommet dit jeg er i dag. Også har jeg vel innfunnet meg med at jeg aldri kan bli helt lykkelig. Så lenge du får små øyeblikk av lykke i hverdagen, er det greit, sier hun og smiler.

fikk anoreksi

Ina Maria Brekke har visst at hun ville bli skuespiller helt siden hun så «Dyrene i Hakkebakkeskogen» på Haugesund Teater seks år gammel.
- Jeg husker det fortsatt så godt! Helst ville jeg være en av dansemusene, for de var så fine. Å være på scenen så veldig gøy ut.
Noen år senere flyttet familien til Kristiansand og hun ble etter hvert med i Kristiansand barne - og ungdomsteater. Bare 19 år gammel kom hun inn på det anerkjente universitetet Liverpool Institute for Performing Arts (LIPA), populært kalt Paul McCartney-skolen. Overgangen fra en trygg hverdag som elev på danselinja ved Vågsbygd videregående skole var spennende, men tøff. Plutselig var hun omringet av en drøss med unge, talentfulle folk i et nytt land. Hun måtte takle mye utrygghet og usikkerhet. «Her er alle gode. Hva kan jeg stille opp med?» Spurte hun seg selv. Løsningen hun ubevisst kom fram til var å bli den pene. Det innebar blant annet å gå ned i vekt. Etter hvert altfor mye, og Ina Maria utviklet anoreksi.
- Jeg hadde hørt at jeg var pen helt fra jeg var liten, både fra venninner, gutter og andre rundt meg, og valgte å perfeksjonere den delen av meg. Også er jeg sånn skrudd sammen at hvis jeg først skal gjøre noe så gjør jeg det hundre prosent, sier hun galgenhumoristisk. 


SPILLER VENNINNER: Ann-Ingrid Fuglestveit-Mortensen (t.h.) spiller Emilie, Saras venninne i stykket. Hun er imponert over rappingen til Ina Maria. - Hun har blitt utrolig god, sier Ann-Ingrid.

MER SELVSIKKER

Skuespilleren reiste hjem til Norge en periode for å bli frisk og i dag går det bra med henne. Hun har innsett at det var «tullete», men tror hun alltid vil ha et feil syn på egen kropp. I dag er hun takknemlig for å gått gjennom den tøffe perioden i livet.
- Jeg har blitt tryggere og mer sikker på meg selv etter dette. Også har jeg blitt mye flinkere til å snakke om det som er tungt med folk rundt meg. Jeg forstår også andre som sliter bedre.
Ina Maria Brekke tror mange ungdommer vil kjenne seg igjen i Sara i Sult1 og hennes higen etter den ultimate lykken og det perfekte.
Hun er glad for at sosiale medier og blogger ikke fantes da hun som ungdom forsøkte å finne ut av seg selv.
- Jeg tror det er mye tøffere å være ung i dag enn det var før. Når perfeksjon er alt de ser i sosiale medier, hjelper det ikke om voksne forteller dem at realiteten ikke er slik, sier Ina Maria Brekke.
«Sult1» har urpremiere på Kilden fredag 10. november.








Vil utfordre norsk musikkteater


Jostein Kirkeby-Garstad, manusforfatter og regissør for «Sult1» har lenge hatt lyst til å bruke hiphop som scenespråk. Da OnkLP sin landeplage «Styggen på ryggen» feide over landet, løsnet noe for Kirkeby-Garstad. Mens hiphop tradisjonelt har representert kampen mot makta, så han nå at en indre, menneskelig konflikt kan fungere som utgangpunkt.
- Jeg tror Norge er klare for hiphop som scenespråk. Meg bekjent er det ingen som har gjort noe likende av «Sult1» her til lands. Jeg jobber for å utfordre norsk musikkteater. Vi trenger vår egen stemme og ikke bare importmusikaler, sier Jostein Kirkeby-Garstad.
Tanken om å bruke et verk av Knut Hamsun kom tidlig. Hamsun var kjent som rebellen i litteraturmiljøet og utfordret blant annet «De fire store» på å skrive mer om psykologiske temaer.
Tekstene i «Sult1» er skrevet av Kirkeby-Garstad, Geir Zahl og Simen Schøien.
- Det er med andre ord en salig miks av kaizersk rock og heftige beats, sier Jostein Kirkeby-Garstad. 



Del på Facebook Del på Twitter Del på Google+

 
 
 
 

Annonse ↓

Annonse